Басты тақырыпКөкейкесті
Қазақ біртектілігін қалай сақтай аламыз?
Әбдірашит БӘКІРҰЛЫ,
философ-публицист
Бұған дейін де ұлттық зерттеулерде «қазақ ұлтының миссиясы», «Қазақ мемлекеті», «қазақ тілі», «ата-баба салт-дәстүрі», «қазақтың тамағы», «қазақтың киімі» және т.б. ұлттық ерекшеліктер мен ұстанымдар туралы үзілмей айтылып келеді. Шынында да, Қазақстан − мемлекеті және Конституциясы, Заңдары бар ел. Бірақ жуырда президенттің өзі: «Қазір мемлекеттігімізді сақтап қалу міндеті алға шықты», – деп ашып айтты. Неге? Себебі, қазіргі дағдарыс кезінде ел тұтастығы ауадай қажет. Бірақ бізде «ауадай қажет» тұтастықты ыдыратушы құбылыстар да жеткілікті! Мысалы, қоғамға қарасақ, ондай факторларды көптеп кездестіреміз…
Қазір «қазақстандық біртектіліктен» өзге − «қазақ біртектілігі» деген өткір мәселе пайда болды. Біз соған назар аударып, қазақ жұртының тұтастығы туралы сөз қозғамақпыз. Одан әрі: «Бізде ұлттық мінез бар ма? Бар болса ол неден көрінеді?», «Қазақ жұртын ыдыратушы қандай себептер?», «Онымен қалай күресу керек?», «Ұлттық біртектілікті қалай нығайтамыз?», «Азаматтық қоғамға көшудің жолдары қандай?» деген сияқты сұрақтарға жауап іздеудің қажеттілігін байқадық…
Біріншіден, ең басты мәселе ретінде, «мемлекеттен бөлек» саналатын дін мәселесін қарастырамыз. Не себептен дінді алға шығардық? Себебі, мемлекет пен қоғамның бақылау аясынан тыс қалған дін, соның ішінде, қазақ елінің табиғатына жат діни бағыттар жағдайды шиеленістіре түсуде. Қазір ол біздің ішкі тұтастығымызға сына қаға бастады. Ол туралы белгілі дінтанушы Зікірия Жандарбек былай дейді: «Таза исламды» уағыздайтын уағызшылардың «еңбектері» арқасында қазақ жастары ата-бабасының мың жыл бойы келе жатқан дәстүрлі дүниетанымынан ажырап, араб дәстүршілдігіне қарай ойыса бастады. Бұл қазақты тарихтан кетірудің төте жолы. Сонда қазақ үшін олардың қазақтың тарихи тамырын кесетін уағызы қымбат па, әлде, қазақ қымбат па? Осы екі аралықта таңдау жасайтын кез келді. Не біз бұл халықты дәстүрлі діни танымынан ажыратып, жастарды адастырып жатқан уағызшыларды тыямыз немесе ертеңгі күні тарих сахнасынан кететінімізге мойынсұнамыз. Басқа жол жоқ».
Міне, белгілі ғалымның сөзінен бүгінде қазақ қауымы «бай-кедей» болып әлеуметтік тұрғыдан ғана емес, діни тұрғыдан да ажырай бастағанын көреміз. Мысалы, әсіре діншілдер қазақы қалыптағы мінезді, салт-дәстүрді толығымен шариғатқа алмастырғысы, не болмаса, қазақы адами қатынастарды дінге тәуелді еткісі келеді. Жарайды, жұрт «дін – иман» деп, оны қабылдасын. Бірақ діннің өз ішіндегі кері ағымдар − ғасырлар бойы қанға сіңісті болған қазақи адамгершілік қағидаттарды жойып, ұлттық бірізділік пен тұтастыққа залал келтірерін неге ұқпайды? Соны көре тұра, қалайша біз ұлтымыздың қазақы наным-сенімге негізделген иманның орына «соқыр сенімге» бет бұруына үнсіз қарап отыруға тиіспіз? Отыра берсек, орға жығылар түріміз бар. Ендеше, қазіргі қазақтың алдында − экономикада, ғылымда, білімде шаруа шаш етектен болып тұрғанда, қолды көкке жайып, «бере гөр», – деп отыра беру жөн емес, қазаққа әрекет керек, еңбек керек, білім керек, кәсіп керек дегіміз келеді. Халық айтпақшы, «маңдай термен келер береке» керек! Міне, қазақты қазақ ететін, жұдырықтай жұмылдыратын, адам ретінде кемелдендіретін, ұлттық кәсіби шеберлікті шыңдайтын, өзіндік мінез қалыптастыратын басты құндылық осы болса керек-ті!
Қазір көп мәселе қазақ ұлтының «ұлттығына» деген салғырттығынан туындап отыр деуге болады. Әлихан Бөкейханов «Ұлтына, жұртына қызмет ету білімнен емес, мінезден» деген еді. Сол айтпақшы, қазақ ұлтында мықты ұлттық мінез болса, онда оның билігі де ешқашан халықпен ақылдаспай мәселе көтермейді, страгетиялық қауіпті шешімдерге бармайды. Сондықтан, қазақтың ұлттық мінезін қалыптастыруда діннің де, білімнің де орны ерекше болғандықтан, дінді де, білімді де «қазақ бағытына» бұратын кез келді деп санаймыз. Қажет болса осы мәселені бүкіл халық болып талқылап, алдағы даму бағытымызды өзара келісіммен бір ізге салу қажет! Әрине, ол − ұлттық бағыт болмақ.
Екіншіден, қазір бізге шығармашыл топ құрып, «Қазақтың жігіттік Кодексі», «Жігіт ағасы», «Ақсақалдыққа дайындық», «Ақсақалдық институты», «Қыз жолы», «Келін ибалығы», «Әжелер академиясы» және т.с.с. жобаларды шұғыл түрде қолға алу қажет. Осы мәселе жөнінде билік партиясы «Нұр Отанға» датымыз бар: партия жылына мыңдаған шараларды өткізіп, оған миллиондаған қаржы жұмсауда. Ал, енді, осындай ұлт пен мемлекет дамуы үшін аса маңызды мәселені іске асыруға партия атсалысса, нұр үстіне нұр болмас па еді?! Мүмкін мәселенің маңызын ескере келе, көмек қолын созар деген үмітті үзбейміз. Кезінде, Қазақстанның алдында «Мәскеу қамалы» тұр еді, қазір кім кедергі?.. Алайда «ұлтқа жанашырлық та – мінезден» деген…
Біздер осы уақытқа дейін ұлттық идеология негіздерін қалай алмадық. Себебі, оның өмірге келуі үшін ұлт бойында ұлтты ерекшелеп тұратын «ұлттық мінез» болуы тиіс. Тәуелсіздіктің бастауында қазақта ол мінез біршама болды. Мен бұл жерде оны дәлелдеп жатпаймын, тек Кеңес дәуірінде «ауылдық резервацияда» болған қазақ ұлты мінезін жоғалтпады деп қысқа қайырамын. Ал, өкінішке қарай, тәуелсіздік алғаннан кейін «мінез» күшеюдің орнына азып барады. Қазіргі жастарымыз ділге жат ақпараттар ағынына тап болуда. Бұл ұлттық тәрбиенің әлсіреуіне әкелді. Қазақ тілінің қолданыс аясының тарылуы мен халықтың тұрмыс жағдайының төмендігі де оған ықпал етуде. Нәтижесінде, жаңа ұрпақтың жадынан «ұлттықтың» іргелі стандарттары (ережелер) ұмытыла бастады. Оларды қазір бір ғана «мемлекет» және «қазақ» деген сөздер біріктіріп тұрғаны болмаса, қазақ жастарының дені «қазақ болу қандай?» – деген сұраққа жауап бере алмайды. Олар түгілі, қарияларымыз да «Ақсақал болу қандай?», «Әже болу қандай?» – дегенді біле бермейді. Нәтижесінде, біздің ұлттық болмысымыз, ұлттық мінезіміз, ұлттық тұтастығымыз әлсірей түсуде. Ал мұндай әлжуаз «ұлттық көрсеткішпен» біз ұзаққа бара алмаймыз. Барғанмен, бәсекеге төзбейміз! Сондықтан ұлттық мінезді қалыптастырмасақ, салт-дәстүріміз, мәдениетіміз, біліміміз одан әрі әлсірей береді.
Үшіншіден, бүгінде «ұлттық намыс» пен «ардың» аяқасты болуы жиіледі. Соның кесірінен біз өзімізге тән «ұлттық мінез» тудырудың орына, өзгелердің жетегіне жүргіш болып алдық. «Мінезсіз» қыздарымыз қымсынбастан жаттың жетегінде кетіп жатса, қыздарын қорғайтын жігіттеріміз тұрмыс тауқыметінің жетегімен ұсақталуда. Әлемде «ұлттық мінезі» бар халықтар аз емес. Мысалы, шешендер аз да болса − «мінезді» халық. Көрші өзбекте де, тәжікпен түркіменде де, туыс қырғызда да біршама «мінез» бар. Мінездің арқасында өзбектердің саны 20 жылда екі есеге дейін артты. Түркімендер өз келбетіне қол жеткізіп алды. Қырғыздар «демократияшыл халық» ретінде танылды. Ал бізде осының қайсысы бар, нақтырақ айтсақ, қайсысы қалды? Белгісіз. Айтарымыз: «Бардың өзін жойып алдық», – деген пессимистік сарынға саяды…
Ендеше, бізге ұлттық келісімге келіп, өзімізге тән рухани бағыт-бағдар алғанымыз жөн! Ол біз үшін компас функциясын атқара алатындай болуы тиіс. Бұл, әрине, дінді немесе бүкіл адамзатқа ортақ құндылықтарды терістемейді. Керісінше, бұл оларды бұрыннан келе жатқан ата-баба дәстүрімен біріктіріп, жаңаша түрлендіруге жетелейді. Менің ойымша, ол кодексте («қазақ кодексінде») басшылыққа алынатын құндылық атаулының барлығы да өзге мәдениеттен тамыр тартып, не болмаса, өзге құндылықтарға сүйеніп емес − қазақ дәстүрі мен мәдениетінен туындауы міндетті! «Ереже» әлемдік өркениетпен, демократиялық Заңдармен үйлесімде болғаны жөн. Осы шараны қолға алу барысында тозығы жеткен дәстүрлерді насихаттамай, ұлтқа тіреу болатын мінезді дәріптеу жалғасын табуы керек. Міне, осы және т.с.с. үлкен шаруалар бізді алда күтіп тұр! Оны кім жасайды? Оны өз халқының шынайы патриоттары жасамаса, бөтен біреу бізге жасап бермейді.
Осыдан он жылдай бұрын Берік Әбдіғалиұлы «Қазақ миссиясын» ұсынған болатын. Енді, міне, «миссияны» жауапкершілікпен атқаратын мінез туралы ойланатын кез келген сыңайлы…
Біз ұсынып отырған жоба КСРО-ның «Коммунизм құрылысшылары кодексіне» жақын көрінуі мүмкін. Бірақ олай емес. Өйткені «коммунистік кодекс» жалпыадамзаттық құндылықтарға негізделген. Ал біз ұрпақ тәрбиесінде бірізділікті ұлттық сабақтастық тұрғысынан қарастырсақ дейміз. Себебі, сабақтастықтың үзіле бастағанына куә болып отырмыз. Дәстүрлі жағдайда біздегі ұрпақ сабақтастығы ежелден «ата мен әже тәрбиесі» арқылы жалғасып отыратын. Ол туралы «өз балаң – өскенше, немерең – өлгенше» деген қанатты сөз де бар. Ал қазіргі «современная әжелердің» көбі қалай «әже» боларын, жігіттей көрінетін ақсақалдардың көбі қалай «ақсақал» боларын білмейтін күйге түскен. Бұл да біздің қоғамның назарынан тыс тұр. Біз «Қария қандай болуы керек?» деген сұрақты қоюды ұмыта бастағандаймыз. Ал жаңа толқын ол туралы ойланбайтын да сыңайлы… Бүгінде, көбі жас келген соң, әйтеуір, «ата-әже» болады… Бірақ бұрынғыдай ұлтты ұйыстырушы қариялар − «қазына қарттар» неге азайып кетті? Әрине, жақсы қартаю әркімнің көкейіндегі арман, әркім ол жасқа келгенде «абыройлы болсақ» дейді. Ендеше мұны стихия жетегіне жібермей, ұлттық мүддеге лайықтап, қарттарға көмек қолын созу − қоғамның міндеті емес пе?
Адамның өмірі шектеулі. Сондықтан өмірбақи жинамаған білімді күш кетіп, қартая бастағанда қалпына келтірем деу – ауыр жүк. Ендеше, қоғамның зиялы ойы адамға қарай бұрылып, қоғамды жұмылдырып, жоғарыда аталғандай болашақтың ортақ конструкциясын құруы тиіс. Осы ұлттық жауапкершілікті орындау – зиялы қауымның парызы! Ұрпаққа берілген ата-баба аманаты да сол еді ғой? Ал қазіргідей керілдесумен, бөлінумен, не басқа да «қасқыр заманның қасқыр тірліктермен» айналысып жүре берсек − соңы өзара жаттарға айналарымыз кәдік! Әркім қарақан бас қамы мен күнкөрістің жетегінде кетсе – бүгінгі мақтанышпен айтылатын «жетістігімізден» не үміт, не қайыр?
Нақты әрекет керек
Мен осы бағытта жұмыс бастауға әрекеттеніп, фейсбуктегі парақшама сұрақтар жариялап едім, қызығушылық танытқандар мен қолдағандар біршама болды. Төменде содан қысқа үзіндіні назарларыңызға ұсынамын. «Қазақтың нағыз жігіті қандай болуы керек?» деген сұраққа мынадай жауаптар келді (бұл үлкен жұмыстың бастамасы, үлгі ретінде қарап шығыңыздар):
1. «Қазақ жігіті үлкенді сыйлауы тиіс. Ол «үлкен тұрып кіші сөйлегеннен без» деген қазақ даналығын басшылыққа алады». (Әбдіқали Әбдірайым, Тараз)
2. «…Әрбір жігіт өзінің жеті атаға дейінгі шежіресін жақсы білуі тиіс. Сонымен бірге қазақ жігіті ұлтын бір тамырдан тарайтын халық деп санауға, әрбір қазақты өз қандасым деп құрметтеуге міндетті». (Айгүл Шоғы, Ақтау);
3. «…Қазақ жігіті өтірік айтпайды, ұрлық істемейді, босаға кермейді, табалдырық баспайды, ала жіп аттамайды.(Босаға кермеу – ерлі-зайыпты адамдардың арасына килікпеуді, яғни отбасының шырқын бұзбауды; Табалдырық баспау – үйдің қорғаушы киесіне соқтықпауды, біреудің отбасына жамандық ойламауды; Ала жіп аттамау – біреудің өміріне қатер төндірмеу мен дүние-мүлкіне қол сұқпауды білдіреді). (Марат Уатқан, Алматы);
4. «…Отан – отбасынан басталады. Сондықтан Қазақ жігіті отбасы алдындағы жауапкершілігін биік дәрежеде ұстауы тиіс. Ол қоғамдағы ер адамның рөлін түсінуге, түйсінуге, ұрпақ тәрбиесін онымен ұштастыруға міндетті». (Бейбіт Жұмаділова, Алматы);
5. «…Қазақ жігіті ағайынға – қорған, туып өскен ортаға – жанашыр екенін жас кезінен сезініп өседі. Ол «әрбір қазақ менің жалғызым» деген ұстанымды заң деп қабылдауға, Ата бабалары тарихындағы Баһадүр Жалаңтөстен бастап Махамбет – Исатайларға дейінгі, Бөгенбай, Қабанбай, Жәнібек және т.б. тарихи ұлт батырларының ұлы ерліктерін мұра тұтып, өзін ынжықтықтан аулақ ұстауға, білімін ғылымға ұштастыруға, ізденіспен өмір сүруге міндетті». (Гатау-Гали Бохан, Атырау);
6. «…Қазақ жігіті (әрине, әр қазақ азаматы) – Қазақ елінің және жерінің нақты, бірден-бір иесі ретінде оның ертеңгі күніне және болашағына жауапты! Сондықтан да оның әрбір атқарған ісі осы бағытта жасалуы тиіс. Әрекеті оның (қоғамның) дамуына кедергі келтірмеуі керек. Болмаса, ертеңгі күні Қазақ елі деген мемлекеттің болуы да екіталай! Сол үшін әрбір қазақ жігіті Отаны – Қазақ елі үшін бар күш-жігерін аямауы тиіс. «Отан үшін отқа түс – күймейсің»!».(Алмас Арзикулов, Астана).